Back to Youth: Фестиваль дружби, єдності та любові в Калуші
Автор: Neformat.com.ua

Організатори фестивалів та концертів — це важлива складова будь-якої сцени, як андеграундної, так і більш популярної, котра зазвичай не відома широкому колу слухачів. І зараз, у період кризи івент-індустрії, ми хочемо підтримати цих людей та розповісти про них більше, аби ніхто не сумнівався, наскільки важливою і складною справою вони займаються та чому її варто вберегти за цих важких умов. Наш перший герої з серії подібних матеріалів — калуський фестиваль Back To Youth і його організатори Максим Барна та Юрій Атаманчук.

Західна Україна початку 2010-х могла похизуватись унікальною атмосферою панк-концертів, що не залишала байдужим нікого. Піддаючись ностальгії та намагаючись видобути із неї все конструктивне, виник фестиваль Back To Youth.  Це розповідь про те, як все починалось, про надії, сподівання та розчарування, про важкі часи та флешбеки. 

Говоримо із засновником проєкту Максимом Барною (Jean Marine) та співорганізатором Юрієм Атаманчуком. Варто, однак, додати, що фестиваль має приблизно 10 співорганізаторів із різних міст та навіть країн, але переважна більшість з них — вихідці з Калуша. 

Максим Барна
Засновник Back to Youth

Засновник калуського Maxwell Pub, організатор фестивалів Represent і Back To Youth. У минулому учасник гуртів Green Silence, Kelush & the Bastards, ВІА "Дзвіночок". 

 

Юрій Атаманчук
Співорганізатор Back to Youth

Архітектор та культурний активіст. Співорганізатор BTY.


Про жагу до музики

Максим Барна (далі Макс): Можу виділити три періоди:

  1. Я ріс із батьківськими платівками Led Zeppelin, Beatles, Pink Floyd, тому не пам'ятаю от саме чіткого моменту захоплення музикою.
  2. У молодших класах, завдяки однокласнику, відкрив для себе Paradise Lost, Tiamat, Immortal, N.W.A, Naughty by Nature; це було десь у 96-му.
  3. Потім з хвилею альбому "Fat of the Land" від Prodigy у моє життя прийшов breakbeat, drum’n’bass, house і всіляка бристольська електроніка.

Юрій Атаманчук (далі Юра): Переломним моментом став день, коли старші пацани з двору взяли мене малого з собою в центр "повтикати на пепсів". Тоді скейтери, роллєри та райдери валили трюки на головній площі міста, а з колонок гуркотіло важке музло. Пацики з двору поржали, а я, йдучи дорогою додому, в захваті наспівував щось з того, що запам‘яталось. Досі пам'ятаю, як хтось з тіпів дьоргнув мене і з хижою усмішкою запитав: "Ти шо дурачок?"

Про досвід участі в гуртах

Макс: У мене було дуже багато музичних проєктів: від дико юних "рок-гуртково" попсових до репу, ірландського фолк-панку та грайндкору. Але жодна з команд не є, як на мене, чимось дійсно вартісним, ну хіба ВІА "Дзвіночок", тому якось детально це обговорювати мені важко.

З першим гуртом (2003 рік) я, мабуть, просто хотів грати в колективі та бути рокером. Проєкт на певному етапі був навіть комерційно успішним, але розуміння того, що мені дедалі більше соромно грати таку музику, змусило мене його покинути. Там не було ні ідей, ні бажання щось сказати — тільки набір графоманських рим ні про що. Потім я музикою займався виключно у своє задоволення, не ставлячи якихось високих для неї цілей. Хотів угарів і веселощів — зробив Kelush & the Bastards. Хотів сумних навколишніх реалій — писав реп. Я в музиці більше сам варився, ніж її варив.

BTY_2019_(5)

Back to Youth 2019

Про створення BTY

Макс: Коли я покинув грати усіляку лабуду і повернувся зі Львова до рідного містечка на початку 2010-го, мені не вистачало якоїсь творчої реалізації. Оскільки зібрати гурт у Калуші тоді було надто важко та і не було великого бажання, відкрив для себе звукозапис, який цікавив більше. Потім вирішив, що треба музику привозити сюди й робити музичний світ навколо себе.

Я вже тоді дуже горів DIY-сценою, яка стала для мене цілим новим всесвітом, і був приємно здивований зустріти у рідному місті, в якому не був 8 років, молодих людей, які розділяють мої захоплення. Частина з них зараз є співорганізаторами.

Так для них і ще двох десятків небайдужих я і почав робити перші панк-концерти у Калуші. Це був період з 2010-го і по наш час. У 2015-му, коли бум на DIY панк-гіги в Україні вже давно пройшов, мені якось стало ностальгічно сумно за тим, що було ще кілька років тому, отож я вирішив зробити івент, який поверне всіх у 2010 -2012 роки, і ми всі знову будемо юні та прекрасні. Так і з’явився Back to Youth, що пройшов як оупен-ейр у дачному масиві за містом. Спочатку це був невеликий фестивальчик для своїх, а у 2019-му ми вирішили почати виростати тілом і розумом, але не душею, і, власне, розвивати фестивальний бренд.

перший_гiг_у_2010_роцi

Перші кроки фестивалю

Макс: Maxwell Pub відкрився у 2012 році. З того часу і до минулого року там відбулося близько 200 івентів. Через те, що привози були дуже різні стилістично, для багатьох місцевих ми відкрили широкий спектр музичних жанрів, що дало змогу частково підготувати місцеву публіку.

Перші три фестивалі (2 з яких відбулись у Максвелі) були орієнтовані на відвідувачів, які вже є у DIY-сцені, ми не шукали можливості розширитись. А ось четвертий фестиваль став переломним. Якщо до нього усі фестивалі я робив сам, то BTY 2019 вирішив готувати командно, розширити його жанрово і концептуально.

Якщо раніше це був просто family gig для своїх з акцентом на ностальгічні почуття, то зараз ми вирішили показати DIY-сцену ширшій аудиторії так, як ми її бачимо, через призму нашого міста, у якому ми, власне, і відкривали її для себе. Через дружбу і взаємопідтримку в одній провінційній локальній тусовці, яка змогла перерости у фестиваль того, що близьке нам і таким як ми з різних куточків країни. Ну і, звісно, ми не відкинули того, з чого все починалось — бажання повернути дух епохи розквіту DIY-сцени в Україні, щоби знову якомога більше людей змогли зустрітись в одному місці, як колись, коли ми катали на івенти в міста одне до одного.

BTY_перший_фест

Перший Back to Youth 

Юра: BTY’19 став для нас визначальним. Якщо до того практично все тягнув на собі Макс самотужки, а ми довкола десь-колись допомагали, то тоді ми вперше зібрались у цілісну команду, де кожен відігравав свою важливу роль. Нам було важливо зрозуміти, чи отримаємо ми прихильність ширшої аудиторії та чи зможемо вирости з локальних гігів у щось більше й дієвіше.

Основною ціллю стало "не проїбати двіж", тобто розвивати нашу культуру та бути більш відкритими. Ділитись знаннями, відкривати та осмислювати щось нове, об’єднуватись, щоб підтримувати одне одного. Так ми окреслили основну ідею — фестиваль дружби, єдності та любові в Калуші.

Ляна Мицько
Організаторка івентів 

Засновниця львівської культурної агенції Лінія Втечі та кураторка локації TEATR. Club. Арт-директорка у Craft Beer & Vinyl Music Festiva і Lviv Media Forum.

Володя Ващенко
Організатор івентів

Один з організаторів житомирського DIY-фестивалю Burn The Scene For Fun, що проходив з 2011 до 2018 років. Співорганізатор фестивалю "раньше было лучше", що у 2019 прийшов на зміну BTSFF

Про концертний дух західної частини України

Макс: Це якраз початок 2010-х років. Люди їздили на концерти, знайомились, зав’язувалися якісь колаборації між тусовками з різних міст. Тоді ти їхав на концерт не стільки заради музики, а щоб побачити своїх друзів зі Львова, Тернополя і т.д., ну і просто потусити, а музика була приємним бонусом. Основним, мені здається, була та атмосфера єдності й дружби на основі музичних уподобань та світоглядів.

Ляна Мицько (далі Ляна): Це культура хороших концертів. Я не знаю, чому говорять про ностальгію, бо таке окреслення – це як маркетинг сьогодні, чи виправдання: я йду на шоу, бо так ностальгую за тим, що минуло. Це концерт (фестиваль) про те, що ми все ще живі. І що ми молоді, поки самі того хочемо.

Володимир Ващенко (далі Володя): Якщо ми говоримо про українську DIY-сцену, то на початку 2000-х нічого такого згадати не можу. Перші тогочасні фестивальні спогади — це кінець 00-х та початок 10-х. Привіт, .aorte FEST, Вены-Реки та Trismus Festival.

Про розширення фесту в останні роки

Макс: Хардкор і скрімо гурти були з самого початку, оскільки це були основні жанри, з яких і почалось наше захоплення сценою. А от реп з’явився вперше на третьому фестивалі. Паралельно з панк-гігами, у період 2011-2016 років, я робив фестиваль хіп-хоп культури Represent, який зупинив своє існування у 2016-му. Наступного року, коли я зосередився лише на BTY, прийшла ідея щось із Represent перенести в панк-сцену. Якщо ти живеш у Калуші, то грай ти техно, панк, сладж чи читай реп, все одно ти є частиною DIY-культури, бо інших культур тут просто не існує, тому ніяких розбіжностей у мене не було.

Стосовно металу — це рано чи пізно мало статись, все дуже тісно знаходиться одне коло одного. Головне, щоб люди були хороші й розуміли, про що йдеться, а жанри це вже другорядне. Технобої їздять на Downfall of Gaia, а Тулим давно виступає на хардкор івентах, як La Coka Nostra з Madball і Agnostic Front.

Володя: Так, дійсно, цього року відчувається більший масштаб та серйозніша підготовка. Вважаю, що фесту це піде тільки на користь: поки ще надто рано казати про якусь втрату через розширення, розмах не той, BTY же всього кілька років. Тут поки фест ще самим духом не пройнявся повністю, хоча у багатьох аспектах він відчувається.

Про концепцію Family Gig

Юра: BTY20 відходить від ідеї ностальгії. Ми беремо курс на розвиток фестивалю, як місця, спільноти й руху, на принципах прогресивної панк-культури. Досі ми повертались назад, щоб пережити емоції, пов‘язані зі спогадами про яскраве минуле. Тепер ми повертаємось назад, аби рухатись вперед.

Цікаво, що цього року нам довелось навчитися працювати над фестом дистанційно, оскільки зараз практично вся команда організаторів живе у різних містах або країнах. Проте, у цьому, зокрема, й виявляється наша ідея "повернення" — подія, стає приводом повернутись у місце, котре ти добре знаєш та любиш, щоби побачитись з близькими. Ми хочемо, щоб наші гості фестивалю відчували Калуш як місце спільного "вдома", ніби комуна, нехай лише раз на рік. Звідси й лозунг: "Back to youth, Back to Kalush!".

Макс: Family Gig концепція просто еволюціонувала у Family Fest, ось і все. Атмосфера родини нікуди не зникає, а навпаки розростається і поширюється на дедалі більшу кількість людей. А що ми в цьому світі без родини? Вона одна нам силу додає.

BTY_2019_(2)

Back to Youth 2019

Про важке та приємне

Макс: Найбільші складнощі з вибором локації: 95% цікавих нам місцин перебувають у приватній власності. Власники — це прості містяни, які дуже далекі від розуміння того, що ми робимо, а невідоме скоріше лякає їх, ніж якось сприяє співпраці. Тому дуже важко вийти на контакт, але якщо дуже старатися, то це можливо.

Друга проблема — це географічне розташування самого міста Калуш. Мені, як місцевому, цілком зрозуміло, як швидко сюди добратись з будь-якої точки України, але немісцевим, які здебільшого ніколи про Калуш нічого не чули, зрозуміти це важче. Тому з кожним роком ми намагаємось все більше знайомити наших гостей з містом, показувати його таким, яким його бачимо самі, щоб прищепити частинку любові до його дуже непомітної, на перший погляд, краси та своєрідної атмосфери.

Також до приємного я можу додати одну особливість фесту — BTY 2019 та 2020 років у своєму ростері мали гурти, що погодились на один  або два реюніон виступи. У 2019 це були Waytaker та Al.Ko_KC. У 2020, як ви вже напевно знаєте, мають зіграти Фейерверки Ранят Небо.

Юра: Ми багато уваги приділяємо особливості міста, бо Калуш, для нас означає більше, ніж місце народження. Мій Калуш — це самобутня провінційна культура й, навіть, великою мірою світогляд. Тут повно романтики, напрягів, стереотипів і паралельних реальностей. Якщо ти стягуєш тут, то ніби вже знаєш якусь таємну Книгу Джунглів.

Зацініть відеороботи (ред. нижче), які ми зняли спільно з нашим бро з гурту CompleteНазаром Назаруком. Це наша спроба розповісти більше про місто, двіж та речі, котрі нам важливі, але залишаються непоміченими.

Третя проблема — поселення. Оскільки місто індустріальне і не має напливу людей ззовні, розмістити усіх відвідувачів фестивалю дуже складно. Швидко бронюються всі квартири, готелі та єдиний хостел, які, зазвичай, не в дуже хорошому стані. Цьогоріч ми спробуємо розв'язати цю проблему, але яким чином — дізнаєтесь, коли ми оголосимо локацію.

А решта проблем такі ж, як і у всіх організаторів. Найпозитивніше — щоразу нові знайомства та відкриття, а ще, коли люди плачуть під сценою під час закінчення сету останнього гурту.

Про конкуренцію

Макс: У моєму баченні, у нас, скоріше, взаємопідтримка, ніж конкуренція. Наприклад, дати проведення фесту ми ще влітку з Kharkiv Hardcore Fest і фестивалем Hamselyt узгодили заздалегідь, щоб не перетинатися і не створювати одне одному якихось конкурентних напрягів.

"Раньше Было Лучше" - це взагалі люди, від багаття яких почав розгоратись Back to Youth, і було дуже приємно бачити їх серед гостей на тогорічному фестивалі. Дуже тішить, як стрімко розвивається Electric Meadow, привоз яких (Nadja) у 2019-му ніби підштовхнув нас до того, що треба і самим виростати з локальних штанів і стати більш амбіційними.

Ну і тематика у нас у всіх різна. Так, багато в чому ми перегукуємось, як-от світоглядами чи інколи гуртами, але це абсолютно різні фести. Ми завше "за" підтримати їх, як колег по цеху, які роблять таку ж справу, і навіть промоутимо їхні івенти у наших. Щиро радію їхнім успіхам і тисну краба.

BTY_2019_(3)

Back to Youth 2019

Про враження

Володя: Емоції та враження найприємніші. Я був на BTY 2019 — дійсно, відчувається той самий старий дух 2010-го, коли ти їдеш за кількасот кілометрів побачитись із близькими тобі людьми та відчути із ними якусь єдність.

Радію за команду, що цьогоріч вони ризикнули замахнутись на щось більше — торік, можливо, фестиваль був надто локальним, більшість гуртів були або з Франківська, або Тернополя та області й, відповідно, публіка була, у більшості випадків, сапортом цих же гуртів. Ще більше радію тому, що у цьому році все буде відбуватись на великому просторі, за містом. Зараз в Україні бракує гарних фестивалів на природі.

І ще приємний момент у концепції це все, що пов’язане із Калушем — невеликим містечком. Дуже круто, що там є люди, котрі горять цим, та маю сподівання, що буде велика кількість людей, котра прийде підтримати фест.

Ляна: Це не якийсь Альфа Джаз, щоб чекати від фестивалю вишуканої досконалості. Але називати якісь провтики DIY-єм – також не варіант із таким стажем роботи в організаторів. Думаю, все буде гаразд, вони мають до цього відчуття.

BTY_2019_(6)

Back to Youth 2019

Що далі?

Юра: Надалі ми хочемо бачити серед відвідувачів фесту більше гостей із сусідніх країн Європи. Зробити фест місцем культурного різноманіття. Стати економічно стабільною подією, щоби робити більше крутих привозів та приносити якісні зміни у міське середовище.

Макс: Мені важко написати, щоб не повторювати Юру, тому я просто підпишусь під його словами. Я бачу BTY східноєвропейським фестом андеграундної музики. Ми винесли його на український рівень, у майбутньому хочемо винести на європейський, і вже цього року до нас мають приїхати перші відвідувачі з Європи, що не може не тішити.

Ми стали на цю стежину і будем торувати її й надалі, поки не побудуємо на її місці магістраль. Наші цінності близькі людям у різних куточках України та світу, тому хотілося б стати ще одним островом на карті, де ці люди зможуть проводити разом час, відкривати для себе українську та інші сцени, знайомитись, дружити, комунікувати та разом чекати весни, щоб знову повернутись у Калуш і кожен у свою юність.

BTY_2019_(1)

Back to Youth 2019

Фестивалів на свіжому повітрі, де увага націлена на панк-сцену, дійсно мало, тому намагання BTY розвиватися шляхом розширення жанрів та запрошення іноземних гостей є логічним кроком. Атмосфера "тих самих років" навряд чи втратиться, адже горіти до останнього завжди приємно, незалежно від того, грають на сцені люди, із якими ти товаришуєш не один рік, або Hexis, які по всьому світу відіграли далеко за сотню концертів. 

 

Фестиваль Back To Youth  розпочався 5 років тому як ностальгійний привід, зібрати у маленькому містечку друзів звідусюди. З того часу він проходив щорічно, тож Back To Youth 2020 має бути вже п'ятим за ліком. Івент мав відбутися 1-2 травня у місті Калуш Івано-Франківської області, але через пандемію та карантин його перенесли на літо, нові дати уточнюються. Серед анонсованих раніше учасників гурти Hexis, René Maheu, Фейерверки Ранят Небо, Complete!, VOVK, Orpha, Bojevilla, White Ward, Kiteflighter, Yah, Mother Witch & Dead Water Ghosts. Квитки можна придбати онлайн.

Back To Youth у соцмережах:

https://www.facebook.com/btyfest
https://www.facebook.com/events/757879524700147/
https://www.instagram.com/bty.fest/
https://www.youtube.com/channel/UCyNNk87dVS4qMiitn5r7QXw

Фото надані організаторами Back To Youth

Neformat.com.ua ©