provulok: інструментальна музика, яка розповідає історію

Уже завтра, 30 березня, у Mezzanine відбудеться потрійний інді-концерт за участі Скажи щось погане, Миколи Пацюка та проєкту provulok. Відтак наша авторка Христина Шкірка поспілкувалася із засновником проєкту provulok Льоманом Судакли про останні події на творчому шляху його дітища, людей, яким він довіряє його майбутнє, та, звісно, запланований повноформатник.

provulok — інструментальний постшугейз проєкт Льомана Судакли, музиканта кримськотатарського походження; переможець "Koza Music Battle 2023". Наскрізними мотивами його творчості є стан проживання втрати дому, суму за кримськими краєвидами й любові до своїх традицій. У новому етапі Льоман ділиться внутрішніми вогнищами, що встигли трансформуватись за час життя на відстані від Криму. 

Льомáн Судакли
музикант

Автор проєкту provulok. Родом із Судака, тепер мешкає в Києві. Наразі в дискографії музиканта кілька синглів, альбомів і мініальбом. Наприкінці весни має відбутися реліз повноформатного альбому-монологу проєкту “dissociation”.

— Розкажіть, будь ласка, про свою участь у "Koza Music Battle".

— Просто по фану подав заявку й забув про це. Потім мені пишуть, що ми в чвертьфіналі та треба їхати до Тернополя. Так доїздились до фіналу й виграли 20 тисяч.

— Ну тобто спочатку ви не розраховували на перемогу? Чи надихнула вона на подальше пожвавлення діяльності проєкту provulok, надала більше впевненості у своїх силах?

— Ми просто поїхали класно провести час, ні на що не розраховували. Тернопіль — класне місто. Публіка там доволі голодна, нас дуже тепло прийняли. Мабуть, це в цілому про обласні центри, окрім Києва та Львова.

Певно, додала, бо в журі були цікаві люди та артисти. Наприклад, Марина Круть, яка сказала багато чого приємного, зокрема те, що на сцені не відчувається его й що Бог говорить устами нашої музики. Я навіть трохи ошалів.

— Також можете трохи поділитись своїми враженнями від інших учасників. Зважаючи на те, що музика дуже різних напрямів, і цьогорічний батл те добре демонструє, на основі чого найперше, за вашими спостереженнями, виокремлюють гурти-переможці? Тобто, можливо, це якість або ж сценічна подача тощо?

— З іншими учасниками ми гарно налагодили зв'язки, наприклад з фіналістами The Artistic Rats, місцевим проєктом. Їх потім узяли на "ПОТОП", ми досі переписуємось.

Десь важлива унікальність, десь — скіл гри та перебування на сцені. Я думаю, "провулок" узяв перше через цікавий підхід, бо це інструментальна музика, яка змогла розповісти історію.

— Трохи розкажіть про концертний склад "Провулка".

Жека — басист, має інший гурт, який теж видається на "ПОТОПІ", — YCH — прекрасний постметал, я їхній фанат.

Артур — ударник, колись грав у Віктора Павліка та в гурті sportcafe. На останньому треку завжди питає в людей, хто тримає цей район.

Льоха — ритм-гітарист, який грає настільки жорстко, що на концертах струни на гітарі не витримують і рвуться від екстазу.

— Можете розповісти детальніше про майбутній повноформатний альбом? Чи можна буде його трохи почути наживо на найближчому концерті? Розкажіть про співпрацю, допомогу в процесі його створення (наприклад, Тощо). Чому він матиме назву "dissociation"?

— Більш норовистий, агресивний, мультижанровий: від построку та шугейзу, який я зазвичай роблю, до блекгейзу й металу, навіть постпанк буде. Будуть фіти з цікавими виконавцями, але про це поки промовчу. Так.

Тощо — це, мабуть, перша людина в житті, з яким у мене музична синергія на такому високому рівні. Він продюсує новий альбом і мало того, що своїм вкладом робить його дуже якісним, так з ним ще чисто цікаво працювать. Робили фіт із sucilna_nevdacha.exe, після цього нам стало цікавіше один з одним, і я запросив Максима (Тощо) на альбом. Чуваку 17 років, а він шарить за індустрію, ніші та світові новинки більше, ніж будь-хто. Більше шарить тільки Сергій Воронов, мабуть. Тощо перевернув моє уявлення про підходи до написання музики, я після роботи з ним став більш гнучким і, як бонус, почав слухати приджазовану музику. Мабуть, це тому, що декілька треків у новому альбомі теж приджазовані.

(Ред. щодо назви) Там у обкладинці прикол, а відображення в музиці відкрито для інтерпретацій.

Перший сингл з майбутнього альбому

— Ви робили спроби звертатися до текстів як складової частини музики, та, якщо я правильно розумію, повернулися до повністю інструментального формату? Поясніть, будь ласка, ці свої "взаємини" зі словами. Як гадаєте, чому вам легше, зрозуміліше висловлювати певні емоції, стани виключно інструментально? У цьому контексті розкрийте свою тезу про відмінність способів взаємодії "я та я" і "артист — слухач".

— Ну я просто не вмію їх створювати. Пишу суперабстрактно.

Експерименти з абстрактним хіп-хопом вийшли класні, але для мене це привід створити новий проєкт і розвивати його окремо.

"Артист — слухач" — це взаємодія слухача з текстом, увага зазвичай іде туди, ми ототожнюємо себе із сюжетом тексту. А інше — це коли є музика та слухач, людина залишається сам на сам із собою й мелодією. Тому обʼєктом взаємодії більше є мотив, який викликає відчуття, а не текст, написаний кимось із закладеним ним сенсом.

— Як можете пояснити те, що provulok значно більше слухають за кордоном?

— У 2019–2021 роках були популярними колдвейв і думер плейлисти, особливо в США і Латинській Америці, а я на той момент часто там бував (у плейлистах).

— Чи не відчуваєте ви себе певною мірою кримським культурним амбасадором?

— Ні, поки цю нішу займає Джамала)

— Як гадаєте, чи впливали кримські ландшафти, природа чи навіть фольклор на характер, стилістику вашої музики, як саме? Тобто не тільки саме відчуття ностальгії за ними. Ну наприклад, може, пригадаєте, за яких обставин вам доводилось взаємодіяти з фольклором (чути, бачити тощо)?

— Ми є продукт нашого оточення, місця теж. Тому 100 % так.

Музика, особливо на святах і весіллях, легенди, наприклад про дівчину Арзи, ну й кримськотатарська мова, особливо діалектизми — усе разом унікалізує досвід життя, скажімо так. Але я ще не дозрів до того, щоб вводити його елементи в музику.

— Можете трохи розповісти про свою співпрацю з лейблами та видавцями ("Kontrabass promo", "ПОТОП" тощо)? Як вона почалася?

"ПОТОП" — видавництво (не лейбл), на якому я видаюсь. А з "Kontrabass promo", ми організовуємо концерт, який буде в цю суботу.

Я написав Сергію Воронову з бажанням приєднатись до видавництва, бо вони роблять і цікаво, і красиво. Ну й багато артистів, за якими майбутнє, зараз там. З "Контрабасом" простіше: Микола Пацюк запропонував концепт івенту просто трьох гуртів зі своїми специфічними аудиторіями, а їм стало цікаво.

provulok

— Чи важливо для вас особисто часто грати свою музику наживо та чому?

— Як і всім проєктам: реклама, пітчинги — це, звичайно, класно, але по факту показуєте, хто ви є, тільки на сцені.

А так "Провулок" просто звучить незвичайно та качово, тому й варто сходить на концерт у суботу. :)

provulok у мережі:

https://linktr.ee/provulok

Фото Ольги Косюги  

Neformat.com.ua ©