Як випустити альбом: кілька порад від Неформату

З року в рік Неформат стикається із ситуаціями, коли справді цікаві українські андеграундні виконавці незаслужено отримують надто мало уваги. Але до певної міри тут є вина самих виконавців, які думають, що у 2019 році все працюватиме як і десять років тому: залив альбом на бендкемп (замість ВК), кинув посилання у Фейсбук і, може, кільком друзям у приват і все. Ну, звісно, віддані фани й такі очманілі сайти, як наш, однаково все знайдуть, але якщо ви можете отримати трохи більше, доклавши дещицю зусиль, то чому ж від цього відмовлятися?

Загально про помилки українських гуртів у веденні їхньої діяльності ми писали у статті про партизанський маркетинг і там же давали деякі поради щодо того, як цю ситуацію покращити. Але сьогодні хотілося б сконцентруватися на одній конкретній темі: як випустити альбом (чи EP), бо це — чи не головна подія в діяльності колективів. Додатково розкажемо, як ефективно використовувати Бендкемп, бо однаково стримінгів від декого не допросишся.
Отже, ви на фінальній стадії запису. Для початку варто скласти план. Узяти листок чи гаджет, як кому зручніше, і там усе собі гарненько розписати, найкраще з датами та іменами відповідальних за окремі завдання людей. Ну а ми розкажемо, як приблизно це все може виглядати.

Бажання та можливості

Але спершу варто поставити собі кілька питань. Від того, яка буде відповідь, залежатиме й хід вашого планування. Тобто для початку ви самі повинні зрозуміти, хто ви є, для кого ви пишете свою музику, який хочете отримати результат і які ресурси у вас для цього є.

— Хто ваша аудиторія?

Насамперед, ви мусите розуміти, хто саме вас слухає. Адже поведінка фанатів фолк-металу, найімовірніше, буде трохи відрізнятися від поціновувачів красту. Подумайте, який середній вік вашого слухача, де він, найімовірніше, працює, як проводить вільний час, що ще потенційно слухає, але головне, чому він вас слухає і яку його потребу задовольняє ваша творчість. Подібне усвідомлення дозволить вам набагато краще та ефективніше взаємодіяти зі своїми слухачами.

— Коли випустити альбом?

Єдиного ідеального рецепту нема, але якщо коротко, то дату треба вибирати з розумом. Подумайте спершу про загальні об'єктивні чинники. Якщо це будуть травневі свята або самісінький кінець грудня, люди будуть на відпочинку або зайняті покупкою інгредієнтів для олів’є, тож частина з них потенційно відкладе прослуховування вашого альбому на зручніший час, а отже, є ризик, що врешті й забуде про нього. Або чимало гуртів планує релізи на Геловін чи якусь подібну популярну дату. Ідея хороша, але в той самий день Х, ймовірно, буде з десяток релізів і, може, краще вибрати дату за кілька днів до або після? Логіку ви зрозуміли. Але є і складніші чинники. Якщо ви молодий гурт, що тільки-но почав грати стонер, і заплануєте лонгплей на один день із виходом нового альбому Stoned Jesus, то ясно кого будуть слухати найперше. Знову ж таки, частина людей може через інший гучний реліз просто відкласти прослуховування й потенційно забути про вас. Тож треба заможливості перевірити, чи в запланований день не має відбутися якась подія, музична або не дуже, що потенційно може відвернути увагу вашої аудиторії.

— Яка ваша концепція?

Отже, ви знаєте, хто вас слухає й коли буде краще презентувати їм результат своєї творчості. Подумайте тепер, що є такого унікального в цього конкретного альбому, або у вашого гурту загалом, що могло б вас виділити на фоні інших виконавців. Найбільш просунуті можуть вигадати концепцію й намагатися прив’язати її до себе або релізу, але чесно кажучи, штучність майже завжди відчувається та й цілі у вас, швидше за все, не зовсім ті самі, що й у, скажімо, alyona alyona, тож краще акцентувати на чомусь не настільки, може, масштабному, але такому, що справді у вас є і виникло саме по собі. Просто зробіть цю фішку видимою для ширшого кола людей.

— А що з графікою?

Варіантів, де і як дістати обкладинку для альбому, купа, до того ж на різний смак. Нагадаю лише, що візуальний складник у той момент, коли в потенційного слухача перед очима десятки нових релізів, суперважливий і може стати тим самим ключовим чинником, який його і привабить послухати саме вас. Отож, подумайте, чи є у вас обкладинка для альбому й наскільки вона унікальна. Також прикиньте, чи є у вас якісне свіже фото гурту в повному складі. Усе це згодиться пізніше. Взагалі ж класно, якщо у вашого гурту є напрацьований впізнаваний візуальний стиль. Якщо ж ні, варто над цим задуматися.

— Чи випускатимете ви фізичні носії та мерч?

Бюджет варто продумати завчасно і фізичні носії та мерч, з одного боку, можуть стати значною частиною ваших витрат, але якщо все зробити розумно, з іншого, можуть навпаки покрити частину ваших витрат на альбом. Але це тема для окремої статті.

— Що включатиме ваша промо-кампанія?

Йдеться про сингли-кліпи на підтримку релізу, промо-кампанію в соцмережах, оплачену рекламу в соцмережах, безоплатні та платні матеріали у ЗМІ, конкурси, тести, меми і все, що тільки можна вигадати. Це, знову ж таки, дуже масштабна тема, але наш головний меседж у тому, що промо-кампанія, нехай і з мінімальними витратами, але повинна бути. Бо одна справа кинути людям альбом, як сніг на голову, а геть інша — змусити їх трохи побути в стані його очікування. Подумайте над цим.

— Як відбудеться презентація концерту?

Якщо у вас тільки не студійний проєкт, варто організувати презентацію альбому у власному місті, або в найближчому великому місті. Нехай це буде навіть відкрита репетиція для 20 найвідданіших фанів, але зайве воно точно не буде. Бо, як показують спостереження, живі виступи — такий же важливий складник успіху, як і сама музика, що часто дуже добре допомагає колективу нарощувати свою аудиторію, підтримувати інтерес до себе.

— А як щодо стрімінгів та лейблу?

Ми однозначно за те, щоби гурти заливали реліз на всі можливі стримінгові сервіси. Детально про цей нюанс було написано в статті про партизанський маркетинг, яку ми згадуємо на початку матеріалу, тож не будемо повторюватися. Але якщо ви не хочете платити за таку послугу, принаймні охопіть усі можливі безкоштовні майданчики: Саундклауд, Ютуб, Бендкемп, аби слухач міг вас знайти в максимально зручному для нього середовищі. Можна ще подумати про власний сайт, що має свої переваги, але ми не готові на 100 % оцінити ефективність подібного ресурсу.
Сюди ж віднесемо домовленості з лейблом. Якщо ви плануєте видаватися не самостійно, пошукайте лейбл, обговоріть із ним, як ви можете одне одному бути корисними, словом, підійдіть до питання поширення вашої творчості серйозно, 2019-ий на дворі!

— Порахуйте бюджет.

А тепер, коли у вас є розуміння всього того, що ви хочете зробити зі своїм альбомом, прикиньте, скільки у вас є грошей, часу, знайомств та інших можливих ресурсів і зіставте ці два списки. Ресурсів традиційно мало, тож у кінцевий план варто внести тільки те, що найбільше резонуватиме з вашою аудиторією. І подумайте про донати, патреон, спільнокошт і подібні речі. Виглядає так, що на цьому етапі — це найбільш реальний спосіб хоч частково покрити ваші витрати на альбом, хоча, звісно, теж треба вміти використати цей механізм із розумом.
Склавши докупи всю інформацію, ви повинні мати розуміння, що ви випускаєте, для кого, скільки це вам коштуватиме, у які строки ви повинні вкластися.

У мережі можна знайти чимало відео про планування релізу

Власне план

Вважаємо, що з усіма основними питаннями ви розібралися, тож перейдемо до поетапного плану.
За основу беремо факт, що у вас є готовий або практично готовий запис і вибрана дата релізу. Добре, якщо в процесі цього запису ви робили якісь фото/відео й постили їх у себе в соцмережах. Але це так, коротеньке повернення в минуле, ми ж сконцентруємося на майбутньому — самому факті релізу.

Що вам слід приготувати до дня релізу:

— Візуальне оформлення

Обкладинка — це добре, але для повноцінного релізу вам буде потрібно багато графіки різного розміру. Це квадратні зображення для Інстаграм, і вертикальні для сторіз, обкладинка для вашого Фейсбука та будь-що інше, що пригодиться для наявних у вас соцмереж. Кілька фото гурту з актуальним складом або з останніх виступів зайвими теж не будуть. Усе це варто заготувати до дня релізу, аби потім просто залити їх у потрібні місця й не робити все в останній момент.

— Стрімінги

Куди заливати альбом, ви обираєте згідно з обраною фінансовою стратегією. Є, наприклад, досить поширена практика метал-гуртів, коли альбоми видаються лише на фізичних носіях, а в мережі можна послухати лише кілька треків. Але використовувати такий дещо крайній підхід варто лише в тому випадку, якщо ви добре розумієте, як і для чого ви це робите. Якщо ж ваша ціль — просто аби вас почули, ми б радили заливати реліз, куди лише можна: Бендкемп, Ютуб, Саундклауд, стримінги… Це те, про що теж варто подбати завчасно, адже працюють усі сервіси по-різному і, наприклад, на гугл плей ваш реліз може залитися за кілька днів, тоді як Спотіфай буде його погоджувати місяць. Обіцяні особливості роботи з Бендкемпом будуть описані трохи нижче в окремому розділі.

— Контент- план для соцмереж

Ви можете добре розуміти, що можна написати в соцмережі, але вам однаково знадобиться додатковий чітко розписаний план. По-перше, проаналізуйте, які у вас є соцмережі і які з них найактивніші. Там і сконцентруєте свою увагу. По-друге, подумайте, відповідно, які формати рідні для цих соцмереж і найкраще там працюють, наприклад, в Інстаграмі не варто забувати про сторіз, але у фейсбуці вони працюють уже так собі. Ну й, по-третє, відштовхуючись від дати релізу та всіх складників промо-кампанії, розпишіть дати, заготуйте тексти та графіку для соцмереж і, слідкуючи за своєю табличкою, поступово все постьте, або заплануйте заздалегідь, де це можливо. Не намагайтеся тримати все в голові і вигадувати в останній момент, бо, як то часто буває, то забудете, то настрою не буде, то ще щось і все — потрачено додатковий ефект від соцмереж.
Також ви можете почитати наші поради щодо ведення Інстаграму та Ютуб-каналу.

— Мікроінфлюенсери

Але ми всі добре знаємо про кляті алгоритми Фейсбука і ви собі, мабуть, думаєте, нащо так заморочуватися? Ну, бо деяким із нас, слухачів, треба трошки цього офіціозу, а не просто виловлювати ваш альбом на стримінгах (що теж буває), гадаючи, що ж то таке. А якщо ви хочете збільшити ефективність соцмереж, заздалегідь домовтеся з друзями, відданими слухачами, іншими знайомими музикантами, які можуть вас підтримати, аби вони в день релізу максимально лайкали, коментували та репостили ваш альбом, а ще краще написали про нього щось від себе. Що відомішими будуть ці люди, то краще. У такий спосіб охоплення аудиторії буде в рази більшим.

— Прес-пак для ЗМІ

Українські гурти мають різне ставлення до ЗМІ, залежно від пережитого досвіду спілкування та отриманого ефекту. Але для чого нехтувати цим механізмом, якщо він є? По-перше, складіть список ЗМІ (та їхніх контактів), яким потенційно може бути цікавим ваш альбом. Сюди ж входять радіо, різного роду пабліки в Телеграмі та Фейсбуці та подібні ресурси. По-друге, підготуйте завчасно прес-пак, що повинен містити не тільки прес-реліз з інформацією про ваш альбом та гурт, але також обкладинку, різні фото (дехто й готові сторіз додає), посилання на ваші соцмережі, стрімінги і, головне, можливість послухати ваш реліз. Ну і, по-третє, вишліть його не через місяць, а десь за тиждень до дати релізу. ЗМІ — це теж тема для окремого матеріалу, але трохи докладніше про неї ми писали в тій же статті про партизанський маркетинг.

Що робити в день релізу:

Отже, сьогодні день релізу. Ми передбачаємо, що ще вчора-позавчора ви перевірили кілька разів, чи у вас є все необхідне для його поширення. Помилка знайдеться навіть за найкращого контролю, але за його повної відсутності — це буде якась спроба покрити на ходу всі можливі хвости, а вам же ще на роботу йти. Напевно. Тому краще все проконтролювати й у день релізу відкрити всі лінки, завантажити в соцмережі потрібні картинки, опублікувати пости, відповідати на коментарі, словом, робити все можливе для максимальної активності навколо вашого релізу.

Що робити після релізу?

Не час розслаблятися. По-перше, варто промо-кампанію альбому розтягти на тиждень-два після його виходу і, наприклад, через тиждень запостити лірик-відео, або іншими способами підтримувати контакт із вашою аудиторією, аби про вашу творчість точно почули всі зацікавлені. Тут згодиться та ж презентація релізу. Можна вдруге написати ЗМІ й нагадати про себе, ми теж буваємо неуважні або втомлені.
Другий важливий момент — аналіз зробленого. У вас перед очима є план і ви знаєте свої результати. Подумайте, що вдалося зробити, де були проблеми, що спрацювало найкраще, а що найгірше й так детальненько пройдіться по кожному пункту. Добре, якщо ви заздалегідь зафіксуєте якісь реальні показники, наприклад, кількість підписників у соцмережах, прослуховувань на бендкемпі, переглядів вашого каналу тощо, які, у результаті, можна буде порівняти до та після. Відповідно, наступного разу ви вже краще розумітимете процес і витратите менше часу на підготовку з більш якісними результатами.

Ще один приклад планування релізу

Бонусом додамо скорочену план-схему випуску альбому, але без зазначення дат.

  • Записати альбом.
  • Визначитись із датою релізу.
  • Вивчити свою аудиторію.
  • Визначитися з концепцією релізу.
  • Знайти лейбл/ агрегатор для стримінгів.
  • Поставити цілі, які можна буде заміряти
  • Навести лад у своїх соцмережах, за потреби створити нові.
  • Подбати про обкладинку та фото гурту.
  • Вибрати одну з найкращих пісень для дорелізного синглу.
  • Вибрати ще одну пісню і зняти на неї кліп.
  • Домовитися про мерч та фізносії.
  • Запланувати концерт-презентацію альбому.
  • Скласти контент-план для соцмереж.
  • Підготувати прес-пак.
  • Скласти список ЗМІ, пабліків, лідерів думок, сконтактувати з ними.
  • Перевірити ступінь виконання всіх пунктів.
  • Випустити альбом.
  • Проаналізувати свої результати.

То як працювати з Бендкемпом?

У нас є редакційна прикмета, що коли певний гурт є на Бемдкемпі, то це майже точно наш гурт. А оскільки чимала кількість музикантів досі скоса дивиться на стримінги, розкажемо, як найкраще користуватися цим інструментом.
Бендкемп має низку своїх фішок і можливостей, на які вам варто звернути увагу. Найбільше ви про них дізнаєтеся, якщо почитаєте кілька статей або подивитеся кілька тематичних відео, що є в мережі. Ми ж наведемо кілька зразків менш очевидних або просто ігнорованих функцій, які варто розуміти і використовувати.

1. Оформлення релізу

Почнемо з найпростішого. Частина гуртів нехтує можливістю додати на Бендкемп додаткову інформацію про свій альбом, хоча для неї там передбачене окреме поле. Може, це просто лінь, а, може, нерозуміння того, що Бендкемп — повноцінний та окремий ресурс і не всі мають лізти на ваш Фейсбук, аби дізнатися більше. Але ми однозначно рекомендуємо таки робити опис вашого альбому. А, і не забувайте про круту можливість додати лірику окремо до кожного з треків, особливо коли йдеться про екстремальний вокал, де складно розібрати слова на слух. Ваші найвідданіші фани оцінять, повірте.

2. Статистика.

Якщо ви її ніколи не використовували, пора починати. Дізнаєтеся, яка пісня найпопулярніша, звідки приходять слухачі, як змінювалася їхня активність тощо.

3. Ціна релізу.

Цей пункт із надзвичайно гнучкими налаштуваннями впливає не лише на те, скільки грошей ви отримаєте. Наприклад, ви можете поставити $0, але в обмін на е-мейл. У такий спосіб ви сформуєте собі базу прямих контактів із вашими лояльними слухачами, що насправді досі працює. Згодом на ці мейли можна робити розсилку з актуальними новинами. Найгірший варіант для всіх, як не дивно, free download, бо тоді й реліз у колекцію не додаси, і ви недоотримаєте потенційну копійчину від щедрого фаната. Але найцінніше тут усе ж контакти.

4. Пре-ордер.

У Бендкемпу дуже добре працює механізм пре-ордеру, яким багато хто чомусь не користується. Пре-ордер вигідний хоча б тим, що сам по собі є додатковим інфоприводом і буде розісланий на пошту всім вашим підписникам. Ну і ви можете розшарити його у своїх соцмережах також. Окрім того саме пре-ордер є умовою для того, аби запрацював наступний пункт.

5. Exclusive embed.

Коли ви оформили пре-ордер, Бендкемп дає змогу створити дорелізний ексклюзивний embed-код, який працюватиме на визначених сайтах. Це також додатковий інфопривід і можливість домовитися про ексклюзивний матеріал із вашими інфопартнерами.
Варто також додати, що на Бендлкемпі є редакційні працівники, які слухають залиті в мережу альбоми, а результатом може стати, наприклад, отака стаття, що, безсумнівно, сильно додала впізнаваності згаданим у ній укранським електронним виконавцям.

Приклад відео про переваги Бендкемпу

Словом, тут головна порада, як і з усім іншим: ви повинні розуміти, що й чому ви робите, а також добре володіти своїми інструментами. Отож, трошки інтересу і з улюбленого Бендкемпа теж вдасться вичавити додаткову користь. Бо, повертаючись на початок, чому б не отримати більше?

Висновок

Коли я дописувала цю статтю, подумала, що вона для багатьох, імовірно, однаково буде надто загальною, але справа в тому, що без домашньої роботи, якщо вже так просто висловитися, нічого не вийде. У Києві є тематичні конференції, звісно, і якісь тренінги для музикантів, але там часто вважають, що такі базові речі ви повинні вже знати, а ми на Неформаті до власних курсів поки не готові, тож доведеться докласти трохи зусиль. Бо якщо вже ви викладаєте альбом на бендкемп, великий самообман казати потім, що то тільки для себе. Тому постарайтеся трошки більше, станьте професійними не лише в грі на своїх інструментах, але й у механізмах промо, бо ми цю сцену тільки разом зможемо зростити, тільки спільною працею. І якщо ми самі не будемо ставитися серйозно до андеграунду, то чому інші повинні це робити? Алеводночас пам’ятайте, що головною в нашій справі все ще залишається якісна музика, без якої ваше найкраще промо — просто витрачені час і гроші.

Під час написання статті були використані практичні знання Ярини Денисюк та Миколи Маги, поради Філа Доброва, а також Фейсбук-дописи Masterskaya, Сергій Юсипюк (який, власне, супердетально розписує свій новий челендж "Випускаємо альбом українського репера") та Vadim Stoos.

Neformat.com.ua ©