Огляд словацької музичної сцени: Malokarpatan та ще 10 цікавих гуртів
Автор: Neformat.com.ua

Сьогодні відкриваємо для себе словацьку сцену, переважно минулих днів, разом із засновником гурту Malokarpatan, гітаристом Aдамом Січаком (Adam Sičák).

 

Malokarpatan
Чорний важкий метал родом із Братислави, Словакія

Гурт Malokarpatan був утворений восени 2014 року з наміром грати блек-метал, натхненний звуком піонерів цього жанру з 80-х років: Venom, Mercyful Fate, Bathory, Tormentor, Kat, Torr й іншими. Ліричний концепт полягає в наслідуванні темних елементів наших місцевих фольклорних традицій та історії. Ми вважаємо себе продовженням ранньої чехословацької блек-метал сцени, започаткованої гуртами на кшталт Torr, Root, Master's Hammer, Fata Morgana та Dai. Використовуємо класичні метал-рифи, характерні для 70-х та 80-х, а також понуру, винятково місцеву атмосферу — таку неможливо знайти серед інших західних гуртів через культурну різницю. На сьогодні ми випустили три повноформатні альбоми й відіграли концерти по всій Європі та у Північній Америці. Наш домашній лейбл — Invictus Productions, і ми залишаємося вірними їй, попри наявні пропозиції від значно більших гравців.

 

Альбом "Krupinské ohne"

"Stridzie dni" (Старі часи — ред.) це наш дебютний альбом, який вийшов ще у 2015 році, з того часу ми випустили ще два — останній із них має назву "Krupinske ohne" (Вогні Крупіни — ред.). Із кожним альбомом ми розвиваємося, але зберігаємо фундамент, на якому стоїть наш гурт: ранній блек-метал у норвезькому стилі та з присмаком місцевих фольклорних/окультних традицій. Наш останній альбом — це концептуальна історія про шабаш відьом, які діяли у маленькому словацькому містечку Крупіна впродовж 17 століття. З цієї причини пісні на альбомі дуже довгі, з пригодницькими текстами, на які значною мірою повпливав прогресивний рок 70-х, та все ж вони зберігають те примітивне ядро, притаманне Venom/Bathory, що становить кістяк нашої музики. Ми потихеньку працюємо над наступним альбомом, який знову буде дещо відрізнятися від своїх попередників. Якщо коротко, то робота матиме чіткішу структуру, але куди ж без дивакуватих елементів, які ми так любимо.

Зв'язок з Україною

Мій дід карпатсько-русинського походження, що фактично ближче до української культури, аніж до словацької. Це найпряміший зв’язок, який я маю із вашою країною. Особисто я вважаю український фольклор прекрасним, тому мені, власне, й подобається ваше кіно, зокрема "Тіні забутих предків" або "Лісова пісня". Ми обидва слов’янські народи, звісно, тож наші культури мають деякі подібності в певних сферах. Щодо музики, боюся, я не знаю багато українських гуртів в нашому жанрі. Але мені пригадуються демо із 90-х, які тоді дуже подобалися, серед них Great Horn — "Trizna After Sunset" (1999) та Forgotten Spirit — "The Masters of Slavonic Forests" (1997). Крім того я під враженням оригінальності Brainstorm, а ще Graal, ці два проєкти, мабуть, найунікальніше, що я чув з української музики. 

Андеграундна музика у Словаччині

Хоча мені подобається стара культура Словаччини, наш фольклор, фільми, історія тощо, я маю визнати, що ніколи не захоплювався нашою музичною сценою, ну, за деякими винятками. Мені здається, що багатьом із наших виконавців бракує оригінальності, за наявності чогось свого, що можна донести світу, вони повторюють західні тренди. Водночас я маю неабияку шану до нашої прогресивної сцени 70-х, вона була дуже маленькою, але, безсумнівно, потужною, навіть у порівнянні з іноземними гуртами. Золотим віком металу в нас були пізні 80-ті та ранні 90-ті, коли комуністичний режим полишав наші території й люди мали апетит до заборонених речей. Цей ефект дуже швидко вигас протягом 90-х і зараз метал-сцена знову зменшилася та ослабла.

Більшість учасників Malokarpatan також грає у блек-метал гурті Krolok, тож принагідно рекомендуємо послухати і його 

Словацька сцена та COVID

Словаччина — як європейська Австралія в плані абсурдних дистопічних заборон, замаскованих під опікування людським здоров’ям. У нас були дуже радикальні локдауни! Наприклад, нам не можна було залишати свій регіон або виходити із власного будинку після встановленої години. Навіть зараз деякі з тих правил повільно вводяться знову в окремих частинах країни. Я ненавиджу словацький уряд усім серцем і проводжу більшу частину часу у Швеції, де живе моя дівчина. Там і близько немає таких тоталітарних заходів. Ми зупинили всю нашу концертну діяльність, звісно, аж допоки все не повернеться до норми, хоча я маю сумніви щодо цього, принаймні станом на цей рік. Зараз я фокусуюся на створенні нової музики, що мені, в будь-якому випадку, завжди подобалося більше за живі виступи.

10 найкращих словацьких гуртів (хто вони та чому ми їх вибрали):

DEZO URSINY

Словацький арт-рок адепт, активний протягом 70-х та 80-х, якого я вважаю одним із найвидатніших артистів, що за весь час з’являлися в нашій маленькій країні взагалі. Я би радив послухати саме два перших його записи, позаяк вони мають темнішу, інтроспективну та споглядальну природу, чого не можна сказати про пізніші його роботи. Хоча мені його творчість подобається повністю.

 

COLLEGIUM MUSICUM

Ще одні легенди словацького прогресивного року. Сильно натхненні Emerson, Lake and Palmer, вони змогли додати до подібної музики свій особливий настрій — меланхолійний та часом психотичний, такого в ELP не було. Також додам, що їхніми натхненниками зі світу класичної музики переважно були композитори початку 20 століття.

 

FERMATA

Думаю, їх можна назвати джаз-рок або джаз-ф’южн гуртом, але я також розглядаю їх як частину великої прог-сім’ї 70-х років. Деякі з їхніх записів зазнали впливу словацької народної культури й, своєю чергою, надихнули мене.

 

SVETOZAR STRACINA

Не зовсім гурт, але композитор, якого я сильно обожнюю. Він пише класичну музику та композиції для кіно, у яких зберігає особливу магію фольклору Словаччини. Деякі з наших пісень містять семпли його авторства, їх ми теж взяли з кінематографу.

 

TUBLATANKA

Найуспішніша словацька хеві-метал банда й одна з найперших, до речі. Пізніше вони скотилися до банального поп-року, але їхні перші 4-5 записів це абсолютна класика. Я раджу їхній третій альбом "Zerave znamenie osudu" — найкращий взірець словацького хеві-металу.

 

METALINDA

Другий із найпопулярніших місцевих метал-гуртів 80-х. Вони обрали шлях комерції навіть раніше за Tublatanka, але я від усього серця раджу послухати їхній перший LP — жодних "прохідних" композицій, всі вбивчо круті. До речі, їхній тогочасний вокаліст був запрошеним музикантом на нашому останньому альбомі.

 

CERBERUS

Цей гурт настільки поза увагою, що, на жаль, їхню біографію не знайти навіть на Metal Archives. Історія цих музикантів насичена невдачами. Після запису абсолютно розкішного дебютника у 90-х, який мав назву "Trojska vojna", у них весь час щось траплялося. Їхній лейбл просто перестав помічати та просувати їхню творчість, а пізніше всі їхні фізичні записи, що зберігалися на заводі, забрала повінь. Альбом вижив принаймні на дублікатах запису й зараз його можна послухати на чудовому YouTube каналі "Heavy Metal of Eastern Bloc". Мені дещо складно описати їхній стиль, нехай це буде класичний хеві/павер метал 80-х, змішаний із трешем та пронизливою атмосферою темряви, що іноді відчувається майже як блек-метал.

 

NECROTOS

Мабуть, найраніший словацький блек-метал гурт, утворений в пізні 80-ті. Зараз би люди їх охарактеризували як треш-метал або щось подібне, але мені все одно — чорний метал завжди більше був про ідеологію та певну атмосферу, аніж про якісь стилістичні елементи. Демо-запис "Fire and Ice", напевно, найкращий матеріал гурту.

MYSTIC DEATH

Найімовірніше, це єдиний вдалий блек-метал проєкт, який надихався другою хвилею цього жанру — в нас вона припала на 90-ті. Їхній єдиний альбом — це класика місцевого андеграунду, відома у вузьких колах. Звук цього гурту був наближеним до Abigor, але дещо мелодичнішим.

 

MONTE ROSA

Темний синтпоп із пізніх 80-х — ранніх 90-х. Добре чутно, що вони захоплювалися Depeche Mode, Camouflage та іншими західними гуртами в цьому напрямі. Нічого вкрай оригінального в їхній творчості немає, але мені дуже подобається атмосфера Братислави 80-х, яку їм вдалося передати, оскільки це місце і час, коли я народився й у яких ріс.

 

Malokarpatan у соцмережах:

https://www.facebook.com/malokarpatan
https://malokarpatan.bandcamp.com/
https://www.metal-archives.com/bands/Malokarpatan/3540401141

Раніше ми також писали про чеську, румунськуугорську та польську сцени:

Переклад Єлизавети Джулай
Фото на обкладинці — з соцмереж гурту 

Neformat.com.ua ©