10 знакових гуртів в українському скрімо

Напевно, скрімо - єдиний жанр у країні, який має одиниці довгоживучих команд і десятки тих, які загорілися на пару років і зникли так само раптово, як і з'явилися, залишивши, у кращому випадку, спадщину у вигляді погано записаних демок, міні-альбомів і лайвів із жахливо ламповою атмосферою.

Зародившись на початку 90-х у США, скрімо поширилося по всьому світу, але особливо тепло було прийняте у Франції, Німеччині та Японії. Без бажання бути почутим широкою аудиторією, жанр так і залишився в андеграунді. Як спадщину ми отримали кілька '' шкіл '' і підтипів з яскравими представниками і години матеріалу, що розриває серця. Скрімо говорить про потаємне і особисте, але на мові, яка для мас недоступна, напевно, тому в ньому є щось заворожливе і постійно привабливе, те, що змушує повертатися до нього знову і знову.

Вперше про скрімо Україна почула у другій половині 00-х, практично через 15 років, як жанр зародився і набув своїх фірмових рис. Гурти, що грали / грають його у класичному розумінні, можна перерахувати на пальцях двох рук, кілька навіть залишаться вільними. Але попри свою стилістичну одноманітність, все ж знаходилися приклади, які навіть у межах жанру кардинально відрізнялися один від одного.

Це не топ в розумінні '' гірше-краще '', це добірка артистів, які, самі того не знаючи, творили справжню історію. Історію вузькоспрямованого жанру для двадцяти осіб, які зривають зв'язки у підвалі. Історію, яка ніколи не потрапить у підручники з музикознавства. Історію, яка зазнає змін прямо зараз.

Я розіб'ю все на три періоди: становлення, розквіт і сьогодення.

Становлення (2005-2009)

Відразу удар нижче пояса - початок буде не зі Swallow! Swallow! Splinter!, як очікувалося, про них трохи пізніше. Точно сказати, хто почав грати скрімо першим, неможливо, адже гурти цього періоду з'явилися практично в один час, з різницею у місяці, а то й дні. Їх заслуга у тому, що вони принесли цей жанр в країну, перейняли стилістику і способи гри та спробували створити щось схоже. Це основа, коріння.

У цю категорію можна віднести:

У той же час буде неправильним говорити, що всі вони звучали однаково. False Effect, наприклад, робили наголос на те, що заведено називати емо-2007, але при цьому не втрачали звучання більш раннього скрімо.

Scream Into Nowhere у своїх роботах постійно варіювалися між емоційним хардкором і класичним скрімо. Основною рисою, яка виділяла їх серед інших гуртів, була наявність клавішних для додання атмосфери в окремих композиціях. Загальна мелодійність робіт вкрай сильно нагадувала звуком те, що зараз часто називають Японською школою.

Swallow! Swallow! Splinter!були і залишаться найбільш знаковим гуртом жанру як в України, так і в СНД. Їх demo 2007 року випуску є класикою і частенько класифікується як emoviolence / real screamo. Група дала кілька шоу, які відрізнялися надзвичайною енергійністю та хаотичністю. Були настільки екстравагантні, що, за чутками, посварилися під час концерту до такої міри, що вирішили розпустити гурт.

Gumilinski хоч і з'явилися під кінець першого періоду, але їх роботи не менше вплинули на жанр, ніж S!S!S!. Це були вихідці з команди zebra?contract!, які змішували скрімо з emoviolence, але додавали средньотемпові та навіть повільні програші. Так само, як і Scream Into Nowhere використовували клавішні.

Заслуга Oh, Deer! перед сценою в трьох речах: лірика, вокал, музика. Вони першими стали використовувати тексту рідною українською мовою, яка до кінця існування гурту залишалася вкрай літературною, переповненою образами та символічністю.

вулиці ці затісні ширшими стануть,
кожен маленький провулок переросте у майдан.
не називай мене краплею в океані,
я сам - океан.

"Віджиланте", альбом ''Сім Сестер'', 2015

Манера виконання вокаліста гурту Юрія Бондарчука - приклад для всіх тих, хто зважиться грати скрімо у 2018 році. Це воістину надривні крики, які несуть всю глибину і біль декламованих віршів. Музика - зрушення у бік крайньої мелодійності, яка різко обривається і вивалюється на слухача через секунду стіною щільного саунду. Те, як має звучати скрімо і пост-рок водночас.

Elephant Opinions - це, перш за все, найстаріший з нині існуючих гуртів з (останнім часом) не особливо активною концертною та студійною діяльністю. Вони - одна з тих команд на усій вітчизняній панк-сцені, які періодично виїжджають у тривалі євротури. Особлива риса творчості - до крайнього альбому 2014 року випуску "Awakening Will Be A Journey" виробили свій власний стиль, який називається dark screamo - суміш класичного скрімо з dark hardcore. 

Найбільш впливові гурти періоду: Oh, Deer!, Swallow! Swallow! Splinter!, Scream into Nowhere та Elephant Opinions.

Розквіт (2009-2014)

У цей проміжок з'явилася велика кількість гуртів, завдяки яким андерграунд, у його широкому розумінні, дізнався про жанр. Гурти настільки швидко збиралися, наскільки і розпадалися, залишивши після себе кілька релізів. Велика частина команд надихалися російською поезією Срібної доби, часто накладаючи власну музику поверх найбільш відомих віршів того часу.

З точки зору музики, цей період характеризувався старанням трохи віддалитися від того, що було раніше і бажанням робити акцент на мелодію, замість агресії. Перевага віддавалася радше емо, ніж хардкору. Лірика максимально була наближеною до особистісних переживань і тривог.

Представники:

Якщо S!S!S! вважаються неперевершеними класиками скрімо так званої "першої хвилі", то Date Rape заслужено є найяскравішими та найпопулярнішими у другій. Переживши не одну зміну складу і пропустивши через себе близько 15 учасників, вони змогли міцно закріпитися на панк-сцені й у головах слухачів завдяки підвищеній мелодійності, переплетеній з полегшеним звучанням скрімо, що більше нагадує емо-панк, і лірикою, розмову про яку варто вести окремо.

Понимаю хрупкость запястья
Я помят, небрит и молод
Как машина попала в несчастье
Раздавив работника ворот

Рассыпаюсь скукой на части
Посреди асфальтных полос
Я в голос, усну от напасти:
Забываю закрепить трос

Тихо спрячут, сожмут
Спугнут и сомлеют
От ребячеств.
Я сыт тобою.
Мать по-прежнему плачет
Ведь сын сроднился с зимою.

"Небрит и молод", альбом ''Разрывает Сердца'', жовтень 2013

Переповнені метафорами, порівняннями і відсилками до класики російської літератури, в сукупності з музичними особливостями, описаними вище, пісні гурту, у результаті, стали продуктом, рівних якому не було. Згодом деякі музиканти, стали частиною / створили проекти: Light Matters, Салют!, Alinda.

Загальна панк-сцена, у свою чергу, поділяється на кілька сцен, імена яким даються у залежності від місця дислокації тієї чи іншої команди. Більшість гуртів, які були згадані вище і будуть з'являтися після цього абзацу, родом з Києва, але є й такі, які вплинули на жанр перебуваючи майже на півтисячі кілометрів південніше.

Одеса не тільки не поступалася, але в деяких моментах змогла і переплюнути своїх столичних колег. Основна заслуга в цьому на даному етапі - команда Mariesena. Утворившись у 2012, до 2014 гурт канув у Лету з невеликим реюніоном у 2017-му. На їхньому рахунку чотири студійні роботи: два LP, один спліт і участь на міжнародному триб'юті, присвяченому легендарним Orchid. Це скрімо, що межує з emoviolence, яке занадто різко перетікає в spoken word, за звучанням нагадує або пост-блек, або деяких учасників Les Légions Noires. Уся лірика англійською. Після розпаду деякі учасники стали частиною наступних команд: Janpalach, Yotsuya Kaidan і Cold Lips.

Поряд з Oh, Deer!, в період розквіту, існувала команда, яка у творчості також зверталася до класиків української поезії. Такими були la belle verte. Чомусь про них рідко згадують, якщо піднімається ця тема, а даремно. Вони є своєрідним перевальним пунктом між двома періодами: розквіту і сьогодення. Їх музика вкрай далеко відійшла від класичного розуміння скрімо, але водночас не вийшла (майже) за рамки жанрів, що його породили: пост-хардкор, емо і панк. До того ж від треку до треку проявляються нотки пост-металу і пост-року. Найближчий приклад звучання зі світової сцени - The World is a Beautiful Place & I am No Longer Afraid to Die.

Розпавшись першопрохідці Scream Into Nowhere утворили новий гурт - Marejada, який від попередника, судячи з першого демо, особливо нічим не відрізнявся. Подальша робота, що складається з трьох треків, показувала куди більш глибоку роботу - класичні хардкорні вставки, домінування emoviolence над скрімо і ріжучі вухо дисонанс-гітари.

На окрему увагу заслуговують команди: Dollores (перші, хто використовував жіночий вокал у якості головного); Салют! (продовжили йти протоптаною стежкою Date Rape з полегшеним звучанням).

Найбільш впливові гурти періоду: Date Rape, La Belle Verte, Mariesena, Marejada

Сьогодення (2014-...)

Занепад жанру у його класичному розумінні. Ті, хто створював, остаточно розпалися. Ті, хто піднімав, швиденько проекти залишили і почали робити музику вкрай віддалену від того, що грали раніше. Гуртів з'являється набагато менше, але вони є. З учасників другого періоду утворюються нові колективи, які створюють музику, не схожу на ту, що звучала кілька років тому. Спостерігається загальний відхід від так званих  ''стандартів '' і музика зазнає значних змін - активно впроваджуються елементи пост-блеку, пост-металу, пост-року, альтернативи / інді-року 90-х і твінкл емо.

Представники:

Yotsuya Kaidan наразі є тими, хто веде жанр за собою не тільки на території України, а й на російськомовній частині Європи. Утворившись з уламків Mariesena, за два роки вони записали вісім студійних робіт, з яких останні дві є проривними та найбільш експериментальними. Від emoviolence з елементами spoken word у міні-альбомі "Tired Of Tomorrow's You" вони прийшли до свого власного стилю, який украй складно описати одним словом. Єдиною червоною ниткою, яка пронизує всю їх творчість, є дуже емоційно-сильна лірика головного героя, що розповідає про любовні втрати та надбання:

Квартал, блок, район...
Опустошил очередной баллон
Я пишу тебе, ведь вряд ли ты
Станешь слушать меня

Но только прочти
Написанные слова
Прошу, прочти меня!

"Ар Брют", альбом ''Крошка-комета'', травень 2018

На кінець цього списку я поставлю харківських unholydays, які спробували максимально віддалитися від жанру, наскільки це дозволяють його рамки, щоб додати у нього новизни та свіжості для різноманітності. Їх крайній реліз ''постаменты'' переповнений мінорним настроєм, апокаліптичною атмосферою, тягучим пост-металом і навіть неакуратно зіграним пост-блеком.

Окремо варто виділити: качели не стареют (за максимально можливе додавання пост-блеку); Good Mourning! (за продовження традицій періоду розквіту і використання трьох голосів, у тому числі жіночого); Janpalach (за концептуальність, мелодійність і спільну роботу з Amanda Woodward)

Найбільш впливові гурти періоду: unholydays та Yotsuya Kaidan

Епілог

Пік активності жанру припав на період 2009-2014 років, коли кількість гуртів, що грають у цій стилістиці, була максимальною. Попри часом низьку якість робіт, практично кожен гурт залишив після себе хоч якийсь, але слід, хоча б у вигляді сиро записаної демки.

Наразі жанр трохи збавив оберти, але помітно додав у якості та опрацьованості матеріалу, як і з'явився його експорт за кордон, що є, безсумнівно, величезним плюсом. З'явилися команди, окремі композиції яких цілком можуть сподобатися звичайному обивателю, що у перспективі може означати якесь повернення інтересу публіки до скрімо.

Підсумовуючи все, написане вище, список гуртів, які найбільше вплинули на розвиток скрімо в Україні, буде виглядати наступним чином:

  • Swallow! Swallow! Splinter!
  • Scream into Nowhere
  • Elephant Opinions
  • Oh, Deer!
  • Date Rape
  • La Belle Verte
  • Mariesena
  • Marejada
  • Yotsuya Kaidan
  • unholydays

Нагадаємо, ця стаття - частина серії матеріалів про розвиток різних андеграундних музичних жанрів в Україні. Раніше у серії:

10 знакових гуртів в українському грайндкорі

Обкладинка - Anastasia Inri

Neformat.com.ua ©