Galdur - Age of Legens (2016)

Мабуть, важко датиоб’єктивно оцінку подіям в Скандинавії, в Норвегії зокрема, на початку 90-их років минулого століття з точки зору їх впливу на подальший розвиток і, як би це парадоксально і смішно не звучало, популяризацію андеграундного екстремального напряму музики – блек-металу. Разом з тим, варто відмітити, в цей же час окремий поштовх отримав і відносно непопулярний жанр електронної музики – ембієнт. Музиканти, серед яких Ховард Елефсен, Відар Воер, Граф Грішнак, Сігурд Вонгравен та ін. у Норвегії часто використовували подібні клавішні синтезаторні примітивні програші, які місцями перетворювались на цілі концептуальні альбоми, для створення неповторного антуражу своєї музики, тим самим наділивши його, ембієнт, новими властивостями та прийомами, завдяки чому деякий його різновид сьогодні прийнято називати данжен-синтом (dungeonsynth). Варто також відмітити, що уникнути суперечок на тему зразка «чи данжен-синт цей альбом чи просто ембієнт», здається, не вдасться, як і відносно будь-якого іншого жанру.

В Україні ж найпершими заграли подібний данжен-синт в Харкові, що, власне, і не дивно, в 1994 році зусиллями молодого Євгена Гапона в проекті Mistigo Varggoth Darkestra, записавши в 1997 шедевральний повноформат Midnight Fullmoon, буквально переповнений аудіоприйомами, здатними викликати неповторну картинку в уяві. Пізніше до цієї когорти приєднався і Владислав Редькін із Munruthel, доповнивши містичну космічну атмосферу ідеологією слов’янського язичництва на дебютнику Явь, Навь и Правь того ж року. Особливого поширення дарк-ембієнт в Україні отримав вже наприкінці 2000-их і на початку 2010-их рр., зусиллями перш за все інших харків’ян HateForestта DarkAgesта музиканта з тоді ще Дніпропетровська – Severoth’а, дебютна робота якого вийшла весною 2013 року під назвою Born by Stars and Moon в рамках проекту Galdur.

Для  Severoth’а проект Galdurстав першим сольним проектом, після створення якого було створено ще два – однойменний Severoth та Морок, але тільки для Galdur музика створюється виключно із використанням синтезатора. Назва ж проекту, як більшість вже подумала, і я в тому числі, ніякого відношення до найвідомішого епосу Джона Толкіна не має, чого, скажу наперед, не скажеш про музику. «Galdur» же – це з ісландської «магія», якою музикант намагався насити свою музику.

Як вже вище зазначалось, дебютна робота Galdur- Born by Stars and Moon побачила світ в квітні 2013 року, а вже восени 2014 виданий на касетах обмеженим тиражом польським лейблом WerewolfPromotions. Альбом же представлений 4-ма тривалими зацикленими майже гіпнотичними композиціями, написаними в проміжку між 2010-им і 2013-им роками. На відміну від своїх іменитих колег по цеху, в тому числі Князя Варготта, всі вони були створені не на міфологічній, язичницькій, нігілістичній основі, а під впливом фентезійної поп-культури, що знайшло своє відображення у самій музиці, сповненій більше грайливих відтінків, пригод та мандрів, як, наприклад, в німців Arath, які навіть умудряються співати на власній придуманій мові. Менше з тим, але альбом швидко отримав популярність серед шанувальників подібної музики, а в тематичних групах соцмереж, присвячених культу Середзем’я, музика, «народжена зорями та місяцем», відразу стала своєю.

Нова ж робота Северота в рамках Galdurфактично була розпочата ще в 2012 році, але левова частина робота була виконана вже наприкінці 2015-го. Реліз альбому, який отримав промовисту назву Age of Legends, відбувся 1 березня 2016 року знову на Werewolf Promotions. Як і у випадку з дебютною роботою, так і тут, варто відмітити абсолютне 100%-ве потрапляння в яблучко з назвою. Якщо перший з них характеризується відносно спокійним одноманітним зацикленим, наче рух космічних тіл по нічному небосхилу, атмосферним гіпнотичним ембієнтом, здатним ввести в стан астральної проекції, то другий направду хоче щось розповісти – розповісти якусь Легенду. І при чому вже з самого початку – з композиції  «Lord of Iron Fortress», присвяченої Крістоферу Лі – актору, який зіграв Володаря Ізенгарду – Сарумана. Вона внаслідок присутності гітари зазвучала в характерному для Summoning стилі, чого раніше не спостерігалось. Це найтриваліша композиція з усіх представлених (цілих 11 хвилин), але їх не відчуваєш абсолютно внаслідок відносно складної структури, складові якої плавно переливаються між собою. Подібний прийом можна спостерігати і в третій композиції альбому – «The Nine». Мені ж найбільше серед усього ембієнту подобається, такий, який здатний нагнітати атмосферу, проникаючи в найпотаємніші закутки свідомості, такий, який огортає слухача і занурює в себе одночасно, змушує затамувати подих. Саме з такими задачами повністю справляються наступні треки - Age of Battles, Visions of Ancient Times, A New Dawn та Pedo Mellon a Minno, перші три з яких можна було б навіть почути серед робіт Ганса Циммера (право, з такою атмосферою та епічністю, що аж подих перехоплює, їх місце в серед «Піратів Карибського моря»). «Pedo Mellon a Minno» – це привітання на воротах Воротах Дуріна, Володаря Морії, яке перекладається як «говори, друже, і заходь». Композиція викликає більш приземлені, хтонічні відчуття безвиході, вона справді сповнена містичною атмосферою, вона нагнітає страх. І, зважаючи, на події, які змусили гномів покинути свою домівку, втікаючи від балрога, подібні відчуття небезпідставні. Свого роду обрамленням всього альбому виступає остання композиція – «Legend Became Myth», виконана в тому ж зразку, що й перша – з використанням гітари, але на заміну голосу Крістофера Лі в якості семплу використаний невідомий мені жіночий. Відтак, альбом, тривалістю в подорож, закінчився.

В якості висновку хочеться сказати, що як і вся музика Северота, ця – не виняток: її не часто не слухатимеш, хоч вона на порядок легша, серед усього, що він встиг написати, а встиг вже немало. Ви хіба часто передивляєтесь «Володаря Перснів» чи «Хобіта» Пітера Джексона? Я – ні. Так само й тут. Фактично відійшовши від зацикленого і фактично безідейного дебютного альбому Born by Stars and Moon, музикант у Age of Legends зумів створити справжній витвір мистецтва, який сміливо можна використати в якості саундтреку наступної можливої кіноадаптації по Толкіну, або й навпаки – зняти кіно по музичній складовій, бо, чесно кажучи, результат вийшов фантастичний. Северот за допомогою музики зумів передати справжню магію.

 

 

Bandcamp - https://galdur.bandcamp.com/music

Facebook - https://www.facebook.com/galdurofficial/

VK - https://vk.com/galdurofficial

Neformat.com.ua ©

1. Lord of Iron Fortress
2. Age of Battles
3. The Nine
4. Pedo Mellon a Minno
5. Night of Dancing Trolls
6. Visions of Ancient Times
7. A New Dawn
8. Legend Became Myth

01.03.2016