Штучний інтелект та музиканти: помічник або конкурент?

Творчість та наука завжди розвивалися пліч-о-пліч одна з одною. Нерідко інженери займалися саунд-дизайном, а математики намагалися винайти ідеальну мелодію мовою формул. Зараз на допомогу виконавцям прийшов штучний інтелект. Він дає змогу не тільки подолати творчу кризу, але і знайти нові підходи до музики та розширити горизонти сприйняття. Також програми допомагають продюсерам, студіям та стримінговим платформам знайти нові таланти, а отже свою вигоду має й бізнес. Водночас чи зможе штучний інтелект залишити працівників музичної індустрії без роботи? Розберімося докладніше.


Історія одного інтелекту

Спроби поєднати штучний інтелект із музичною творчістю розпочалися ще наприкінці 50-их років минулого сторіччя. У 1957-му Леярен Гіллер і Леонард Айзексон з Іллінойського університету запрограмували "Illiac Suite for String Quartet", перший музичний твір, повністю написаний штучним інтелектом.

 

А у 1960-му російський дослідник Рудольф Заріпов опублікував першу у світі роботу про алгоритмічне створення музики за допомогою комп’ютера "Урал-1". Тоді подібні кроки було важко назвати повноцінним використанням штучного інтелекту, як ми його уявляємо зараз. Програма Заріпова, наприклад, відтворювала ноти конкретної гами із заданими параметрами: паузами, розміром, тривалістю нот тощо.

Через 5 років винахідник Рей Курцвейл представив фортепіанну п'єсу, створену комп'ютером, який був здатний розпізнавати образи в різних композиціях. Потім комп’ютер зміг аналізувати та використовувати ці шаблони для створення нових мелодій. Комп’ютер показали у програмі Стіва Аллена "У мене є секрет" і він спантеличив ведучих.

Запис тої самої передачі "У мене є секрет"

Композитор Девід Коуп намагався подолати обмеження (блоки), які виникають під час творчого процесу в музиканта через різноманітні обставини: нестача знань та навичок, вигорання, звичка працювати в конкретних жанрових рамках тощо. У 1981 році він почав працювати над програмою Experiments in Musical Intelligence (EMI).

"Моя початкова ідея передбачала створення комп’ютерної програми, яка мала б уявлення про мій загальний музичний стиль і здатність відстежувати ідеї поточного твору, щоб у будь-який момент я міг запитати наступну ноту, наступний такт, наступні десять тактів і так далі. Я сподівався, що ця нова музика буде не просто цікавою, а й відповідати моєму стилю та поточній роботі. Але, маючи дуже мало інформації про свій стиль, я почав створювати комп’ютерні програми, які складали повні твори в стилях різних композиторів-класиків, про які я відчував, що знаю щось більш конкретне", — розповідає Девід Коуп.

У результаті, Experiments in Musical Intelligence, навчаючись музики класиків, змогла в 1997 році перевершити композитора-людину у виконанні завдання скласти музичний твір, що імітує стиль Баха. Наступною програмою Девіда стала "Емілі Гауелл" (Emily Howell). Вона створює музичні композиції з вихідної бази даних, орієнтуючись на базу даних EMI. Водночас цього разу Коуп намагався надавати програмі зворотний зв'язок, оцінити результати її навчання й направити в потрібно напрямі. Композитор бажає, щоб "Емілі" виробила власний музичний стиль.

Одна з робіт програми Emily Howell

Перший альбом Emily Howell вийшов у лютому 2009 року на Centaur Records під назвою "From Darkness, Light". Він містить три композиції для камерного оркестру та кількох фортепіано.

Музика для робочих потреб

Якщо програма Коупа повинна створювати складні неокласичні композиції, то ось композитори Дрю Сільверстейн, Сем Естес і Майкл Хоуб задумалися про те, щоби швидко виконувати замовлення на фонові мелодії для телебачення, відеоігор, вебсайтів тощо.

Разом вони створили Amper, зручний для споживачів онлайн-інструмент, який допомагає немузикантам та авторам онлайн-контенту створювати безоплатну музику — використовуючи власні параметри — за кілька секунд. Оберіть темп, стиль та тональність. Почекайте кілька секунд. І все!

Музика AIVA, створена штучним інтелектом до цьогорічного Дня Валентина

Схожою на Amper за функціоналом є AIVA. Вона використовує штучний інтелект та алгоритми глибокого навчання, щоби допомогти звичайним користувачам створювати власну музику та партитури. Цей інструмент чудовий для контент-мейкерів та гейм-девелоперів, які, потребуючи нових композицій, стикаються з жорстким контролем за дотриманням авторських прав, але не мають нескінченного бюджету.

Також можу порекомендувати Experiments with Google. Тут є безліч сервісів для музикантів, які працюють зі штучним інтелектом, як розважальних (порівняй свій голос із голосом Фредді Мерк'юрі), так і по-справжньому корисних, наприклад, генератор унікальних звуків, оркестрових композицій тощо. Загалом тут можна весело провести час і згенерувати якусь авангард-поп електроніку, під яку машини будуть трощити людські черепи.

Штучний інтелект допомагає шоубізнесу

Коронавірусна пандемія вдарила по багатьох сферах музичної індустрії. І саме сучасні технології прийшли на допомогу бізнесменам та пересічним громадянам, які попри обмеження бажають відвідувати улюблені концерти. Щоби заповнити порожнечу клубів та концертних залів, компанія Authentic Artists представила велику колекцію віртуальних виконавців зі штучним інтелектом.

Анімовані віртуальні музиканти Authentic Artists створюють оригінальні композиції для відтворення на екрані, а також реагують на відгуки аудиторії, збільшуючи чи зменшуючи темп чи інтенсивність, або навіть швидко переходячи до наступної пісні у плейлисті. Найцікавіше те, що Authentic Artists вирішили не робити типових людиноподібних персонажів, а представили фантасмагоричних істот-виконавців. У них є DJ Dragon (якась кислотна чупакабра), кролик Gnar Heart та кібердівчина Naomi.

 

Штучний інтелект допомагає музичній індустрії у відкритті A&R (виконавця та репертуару), перебираючи музику та намагаючись визначити наступну зірку. Це працює у часи, коли масова музика будується за певними маркетинговими прийомами.

Так, у 2020 році Warner Music Group придбала стартап Sodatone, який використовує алгоритм для перегляду даних із соцмереж, потокової передачі та гастролей, щоби знайти перспективні таланти. А у 2018 році Apple придбала Asaii, стартап, який спеціалізується на аналітиці музики, щоби покращити пошук талановитих музикантів для стримінгових сервісів.

Чи варто боятися штучного інтелекту?

У медіа можна побачити статті із заголовками на кшталт "Штучний інтелект позбавить музикантів роботи". Зараз це голослівні твердження, оскільки поки що штучний інтелект є лише інструментом, який допомагає виконавцям у їхній творчості.
Так, ми можемо послухати чудові неокласичні альбоми програм Девіда Коупа. Ми можемо послухати альбом Терін Саутерн, повністю створений ШІ, або послухати пісні штучного інтелекту Yona, створеного композитором Ash Koosha.

Пісня Терін Саутерн, створена спільно зі штучним інтелектом

Водночас усе це стало можливим лише за участі людини. Оскільки процес навчання штучного інтелекту має кимось контролюватися, інакше ми отримаємо звичайний генератор мелодій та голосу. Чим поки що і є такий софт, як ті ж сервіси Experiments with Google.Їхній результат можна назвати прикольним, але аж ніяк не цікавим для прослуховування.

Словом, ми ще далекі від того, щоби штучний інтелект міг створювати хіти самостійно. Та водночас технології розвиваються і, можливо, у найближчому майбутньому вже роботи будуть виступати на Євробаченні.

Neformat.com.ua ©