Cuckoo's Nest - Tales of Human Being (2018)

Те, що новому і довгоочікуваному альбому миколаївського гурту Cuckoo’s Nest все ж таки бути, стало зрозуміло ще минулого року, коли на Pest Productions вийшов їхній спільний реліз з американо-німецьким дуетом Crescent Days під назвою "Traces of Burnt Feelings". Принаймні, коли разом з цією подією трирічний період дрімоти миколаївців завершився, мої давні сподівання і надії стосовно третього лонгплею зажевріли з новою силою. І справді: que sera sera, бо вже майже через рік після виходу вищезгаданого спліта та кількох невиразних промо-відео у соцмережах у вигляді туторіалів гри на гітарі Жан де Валуа та його друзі © нарешті презентують загалу свій третій повноформатний альбом "Tales of Human Being", при чому на повністю безкорисній і вільній для безкоштовного ознайомлення та завантаження платформі.

Історія ж створення цих "Розповідей про людину" тягнулась фактично ще з 2015-го року, але, як сьогодні зізнається Жан (в миру - Євген) – ідейний лідер та композитор колективу -, скоріше, у вигляді ескізів, начерків та ідей. Хоча Жені це і близько не завадило вже тоді злегка привідкрити завісу таємничості, оголосивши назву майбутнього опусу і пообіцявши слухачам, як мінімум, українські тексти та навіть використання аудіо-фрагментів вітчизняних кінофільмів. Тільки от дізнатися, які з цих заяв були виконані, ми отримали змогу лишень наприкінці року 2018-го.

Про те, що "Tales of Human Being" альбом особливий, також говорить не тільки період його написання і вражаючий хронометраж (65 хвилин), але й кількість залучених до його створення творчих і талановитих особистостей. З деякими з них Євген познайомився у місцевому літературнику "Амперсанд", завідує яким поетеса Надія Кузьменко, що декламувала власний вірш на минулорічному спліті. Такими є трубач Дмитро Мороз, партії якого, що цікаво, записувались у залі урочистих подій палацу культури Миколаєва, альт Олександра Спіро, соліста, на секундочку, Миколаївської філармонії, та вокалісти Олексій Родіонов і Юлія "Jull Blind". Крім них до запису альбому були задіяні ще й два баяністи та цілий ряд авторів віршів та вокалістів, відомих в тому числі з попередньої творчості гурту, які також допомагали з лірикою. Утім, розібрати участь кожного з них - справа не з легких, настільки вона хитросплетена і порційована. Та й в цілому ж перелік людей, які доклали зусиль до створення альбому, у два-три рази більший.

Власне, сам же альбом запропонував слухачу щось значно більше, ніж просто post / depressive black-metal, як позиціонують самі себе Зозулята. Тут справді – Євген не обманув – присутня й українська лірика, і аудіо-фрагменти з українського кіно (інтро відкриваючої пісні альбому "One and a Half Times Around the Rainbow" запозичене із фільму Валентина Васяновича "Звичайна справа") та закордонного (наприклад, канадська стрічка "Ісус Христос – убивця вампірів" у "Everything is not as It Has to Be"), котрі виступають наче тим самим несказаним між рядків. Одначе, вся смакота "Розповідей про людину" криється не лише у такого роду родзинках, а у неповторному поєднані музичної складової з ліричною – дуже відвертою та інтимною. Альбом же в технічному плані складається з восьми оригінальних композицій та однієї alt version (у сумі, тобто, дев’ять), звучання і настрій яких градієнтом змінюються від дещо меланхолійного і легкого, сповненого… дитячих спогадів, яких, можливо, й не було ніколи, до більш похмурого та злісного, націленого, здається, на моральне виснаження і пригнічення.

Перша половина альбому – це три композиції, яким дуже не пощастило бути створеними десь наприкінці нульових і стати еталоном всього жанру на рівні якого умовного австралійського депресивного блек-металу, під який косять і у 2018-му (My Useless Life, наприклад). От чесно: приємні, виразні та навіть прості мелодії, нагнітаючі куплети, убивчі приспіви та епічні кінцівки, а ще часта зміна ритмів, збивок і оригінальне аранжування у вигляді скромного і нечастого підключення труби на фоні (звучить якось по-монтажному, так?), атмосферних вставок з кінофільмів, комбінацій вокальних партій, їх незвичне поєднання (у першій же пісні) між собою – це все не може не закохати у себе. Так, можливо, знаючі люди скажуть, що це і не блек-метал зовсім, і вони, мабуть, будуть абсолютно праві, бо Cuckoo’s Nest, здається, його тут і не грали зовсім. Проте, якщо і грали, то їм чудово вдалось розсунути та так далеко не завужені рамки його звучання. Зрештою, увесь цей запал ентузіазму від перших 25 хвилин прослуховування дещо бентежить 4-та по списку композиція "Umiraj-ne-umirai", яка більше сприймається як фарс, якщо зважити на текст, зрозуміти який дано, мабуть, тільки близьким до Чукус Нест людям. Втім, навіть ця інтерлюдія слухається дуже цікаво шляхом поєднання альту, акустичної та електрогітари під атмосферний клавішний супровід; вона і завершує дещо мрійливий початок "Розповідей про людину".

"Похмура" Сторона Б, якби альбом сьогодні вийшов на вініловій платівці, відразу починається з несподіваного каверу на колись блек-метал-проект з Мурманська Stielas Storhett з агресивними злими рифами та мізантропічною лірикою (в дусі нашого Лютомисла). Євген зізнається, що "дуже хотів, щоб на цьому місці була якась справді зла композиція, але я такому ще не навчився, а [російський гурт] - це визнаний шедевр, який має в моєму звучанні багато загадок, які мені хотілось розгадати. До того ж довелось над ним попітніти з технічної точки зору". Крім відданої честі російському гурту друга половина альбому містить і дві версії каверу на Ф. Ліста "Le mal du pays" ("Сум за домівкою"): основну багатомовну - з лірикою на англійській та російській мові, насичену і чистим з сильним акцентом в дусі легендарного лет мі спік фром май харт, і шрайком, і гостьовим жіночим вокалами, та інструментальну – з виставленим на передній план виразним альтом. Що цікаво, її перша оригінальна версія існувала в концертному форматі ще у 2016 році. Також хочеться виділити й однойменну з назвою всього альбому пісню, яка доводить відчуття викликаної агонії до свого абсолюту. Інструментально вона найбільш перенасичена гітарним саундом з періодично вибухаючим басом в пікових моментах тактів, а застосування тужливого акордеонного завивання просто не залишає шансів. В цілому ж, ця пісня – наріжний камінь не тільки "Tales of Human Being", скільки усього періоду існування Cuckoo’s Nest. Після цього піку крива депресії іде на спад.

Основна ж ідея представленого альбому, а для Євгена, судячи по об’єму використаних поезій, вона відіграє явно не останню роль, все так же обертається навколо знайомих по попередній творчості гурту та, знаєте, і не тільки, відчуттів непевності, неспокою, усвідомлення ілюзорності мети власного існування, нещирості емоцій стосовно оточуючих та самого себе, втрату довіри, розчарування. Словом, увесь осінньо-апатично-депресивний букет цього листопада в одному флаконі. І хоч в прес-релізі солодко-заспокійливо мовиться, що всі пісні зовсім не про слухача, але через викликаний вже з перших секунд прослуховування невідомо в яких закутках свідомості резонанс стає зрозуміло, що хтось-таки підступно злукавив.

В цілому ж, якщо з концепцією Чукус Нест очікувано залишились вірними собі, то ті вісім записаних оригінальних (та один alt take) музичних творів вже продемонстрували, що гурт уже трохи не той, що був 4 роки назад, хоча їм все так же важко створювати альбоми з класичним в 40-50-ти хвилинним хронометражем. Утім, "Tales of Human Being" сміливо можна віднести до категорії тих альбомів, під час прослуховування яких які плин часу відчувається інакше. Причин цього явища можна виділити декілька, серед яких особливо хочеться виділити становлення композиторського таланту Євгена, який, здається, намацав оригінальне звучання свого дітища. Уважний слухач по факту прослуховування може також відмітити, що "Розповіді про людину" по звучанню сильно відрізняються від попередника 4-річної давності, зате мають багато спільного із минулорічним сплітом, що говорить про те, що робота над ним і новим альбомом могла тривати приблизно в один період часу.

І ще цікавий та багатозначний факт: Pest, які видають Cuckoo's Nest ще з 2014 року, погодились випустити альбом на CD, ще навіть не слухаючи жодної секунди нового матеріалу.

Думки, висловлені у рецензіях, передають погляди самих авторів і не обов'язково відображають позицію Neformat.com.ua

Cuckoo's Nest у соцмережах:

Facebook – https://www.facebook.com/cuckoosnestbm
Bandcamp - https://cuckoosnest.bandcamp.com/
Instagram - https://www.instagram.com/cuckoosnestdsbm/

Neformat.com.ua ©

1. One and a Half Times Around the Rainbow
2. Stars and Scars
3. Everything Is Not as It Has to Be
4. Umiraj-ne-umiraj
5. Dying Delirium (Stielas Storhett cover)
6. Le mal du pays
7. The Tale of One Man's Being
8. Тоне у небудті яскрава мрія (Bright Dream Sinks in Nihility)
9. Le mal du pays (alto bénéfice)

01.11.2018
Pest Productions