Paganland - З Карпатського Краю (2016)
Автор: Almagest

Будучи однією із найстаріших досі активних вітчизняних блек-метал формацій, львівський гурт Paganland 4 грудня 2016 року презентував свій третій за 20 років повноцінний альбом З Карпатського Краю. Це з одного боку, а інша сторона медалі полягає в тому, що це їхня вже третя робота з 2013 року, відколи вийшла дебютна платівка Вітер волі, справедливо тепло прийнята публікою перш за все завдяки своїй колоритній карпатській містичній атмосфері, приємним мелодіям та не надто важкому як для жанру і, як наслідок, доступному саунду в цілому.

 

Другий альбом Fatherland, випущений через два роки та присвячений всім захисникам нашої Батьківщини, які досі віддають свої життя на сході України за наше мирне і безтурботне життя, став логічним продовженням дебютника. Це навіть попри те, що окрім самого Руна засновника та незмінного лідера, а також клавішника та Володимира Дзюбенка (вокал), склад гурту повністю змінився. Втім, новий альбом все ж відзначився певним відходом від блек-металу в сторону паган- або фолк-металу з більш активним залученням чистого співу, фірмового і звичного для українського паган-металу, партії якого, чесно кажучи, місцями звучали надто невпевнено.

 

До вже нового та вищезгаданого альбому З Карпатського Краю Ruen (в миру Андрій Шалай) почав готуватись ще в тому ж таки 2015 році, коли на заміну Володимиру Дзюбенку та Юрію Крупяку (гітара) був запрошений вокаліст/гітарист зі справжнім козацьким прізвищем Андрій Крутиголова, який раніше встиг зіграти на концертах в найвідомішому блек-метал проекті регіону Kroda, випустити три альбоми в складі мелодік-дез гурту із Золочева ForceOut та організувати one-man-band Vigrið. І наприкінці червня з ним був виданий міні-альбом Підперезаний духом в якості презентації нового альбому з двома треками з нього.

 

Пізніше гурт покинув і басист Beralb (Михайло Жорін), з яким записувався ще Fatherland, а йому на заміну прийшов Іван Кулішко. Крім того, до гурту ще приєднався гітарист Eerie Cold, і в такому складі Paganland випускають 14 листопада сингл «В серці Карпат» та через рік й новий альбом.

З Карпатського Краю, і, як наслідок, попередні два релізи (сингл і міньйон), в дискографії львів’ян все ж зазвучали по-новому, як би смішно сьогодні це словосполучення не звучало. І, думається, перш за все завдяки участі Крутиголова, який приніс в музику Paganland більше швидкості, агресії (особливо у вокалі) та технічності, характерної більше мелодік-дезу, та… прямолінійності. І це стосується практично всіх композицій, починаючи з вже почутої раніше «В серці Карпат» і закінчуючи однойменною «З Карпатського Краю». Раніше подібна інтенсивність інструментальних партій зустрічалась вкрай рідко, в найбільш емоційних та кульмінаційних моментах, як от наприкінці композиції, а переважав більше середньотемповий часом медитативний, а іноді бадьорий та приємний для слуху блек-метал з мелодійним синтезаторним аранжуванням, що пронизував брудні і все так же мелодійні гітарні партії, та змаганням чистого епічного вокалу з екстремальним харшовим, навіть на Fatherland. В якості порівняння можна взяти чи не найбільший хіт гурту «Чорногора», який перекочував сюди ще з Вітру Волі, і зазвучав він якось навіть по-звірячому, тоді як в оригіналі це був справжній епік.

 

Партії Руна, між іншим, також спростились, якщо вже порівнювати, і вся їхня роль більше звелась до наповнення пісень фактично беземоційним ембієнтним полотном, окрім композицій «Стожари» та «Чугайстер», які виступають в якості інтро/аутро відповідно, та трьох останніх треків: «Підперезаний Духом», «Морок» і «З Карпатського Краю», в яких найкраще відчувається та таємнича карпатська магія, якою просякнуті попередні альбоми гурту. 

Лірично, якщо порівнювати із Fatherland, гурт повернувся до звичної для себе тематики, зачіпаючи переважно тематику фольклору Карпат, описом краси їхньої природи та історії.

 

В цілому ж, З Карпатського Краю принаймні в мене викликає двоякі відчуття. З одного боку альбом, якщо поглянути на попередні релізи, зазвучав більш впевнено, жорсткіше, все так же мелодійно, а з іншого музика дещо втратила в атмосферності, колоритності, епічності та своїй фірмовій магії. Ті ж Nokturnal Mortum, хоч і проживають за 1000 км від прикарпатського регіону, в Істині чомусь змогли завести слухача з головою в хащі лісів карпатських гір, і невідомо чи досі хтось звідти вибрався взагалі. Теж саме зміг зробити і харківський стоунер-дум бенд SOOM у своїх двох останніх студійних роботах Ніч на Полонині так Жах і огида. Львівський же гурт при безпосередній близькості до джерела натхнення Карпат своїм альбомом, (а скоріше постійними пертурбаціями в складі), замість подібного ефекту більше продемонстрував пошуки самих себе, і він сприймається радше як перехідний реліз, хочеться вірити, до більш успішного етапу музичної кар’єри гурту. Подібну думку в мене, наприклад, викликав ще один гурт Zgard з Трускавця, який своїм справді класним останнім релізом Тотем теж зазвучав абсолютно інакше (навіть по-чужому). При чому, перш за все, теж через участь в ньому запрошених музикантів: Dusk’а і Severoth’а, які разом грають в Endless Battle. Втім, подивимось, що там нового нам Яромисл скаже вже в цьому році, адже анонсован новий альбом проекту У вирі чорної снаги.


 

Facebook - https://www.facebook.com/Paganland.UA
VK - http://vk.com/paganlandofficial
Buy CD - http://www.svarga.eu/en/from-carpathian-land

Neformat.com.ua ©

1. Стожари
2. У Серці Карпат
3. Чорногора
4. Підперезаний Духом
5. Морок
6. З Карпатського Краю
7. Чугайстер

04/12/2016